Można zrobić coś po prostu dobrze. Można zaskoczyć znajomych. Ale można też zrobić coś tak spektakularnego, że to się w głowie nie mieści. Nie mam wątpliwości do której kategorii należy opisywana przeze mnie zbiórka. Dzisiaj dowiecie się o najlepszej kampanii crowdfundingowej przeprowadzonej w naszym kraju. [LINK DO ZBIÓRKI]
O crowdfundingu
Crowdfunding polega na zbieraniu konkretnej kwoty pieniędzy od wspierających na określony cel w pewnym zamkniętym przedziale czasowym (zwykle miesiąc). Wspierający wpłacają wybraną przez siebie kwotę, by pomóc w realizacji celu, a w zamian dostają rzeczy wchodzące w skład wybranego pakietu po zakończeniu kampanii. Jeśli nie uda się osiągnąć założonego celu finansowego, to wpłacone pieniądze wracają do wspierających i projekt nie jest realizowany. Dla niektórych wadą takich kampanii jest to, że na wybrany produkt trzeba czekać kilka miesięcy. Najpopularniejsze serwisy crowdfundingowe w Polsce to między innymi Wspieram.to , PolakPotrafi.pl , zagramw.to, zrzutka.pl czy Patronite. Bardziej globalnie prym wiedzie Kickstarter. Przez ostatnich kilka lat wsparłem parę projektów, głównie związanych z wydaniem gier planszowych i zebrałem kilka wniosków.All aboard the hype train
Kluczem do realizacji projektu jest sprawna komunikacja z fanami, intensywny marketing oraz zapewnienie ciekawych bonusów w kampanii, które będą zachęcały wspierających do powiększania pakietów, dokupowania dodatków i wpłacania wyższych kwot.Wiele kampanii potrafi utknąć w martwym punkcie, gdy już wszyscy znajomi, ciotki, wujkowie i znajomi znajomych wesprą projekt. Brak efektu skali i viralowego rozprzestrzeniania się kampanii sprawia, że nie udaje się osiągnąć założonego celu. Z kolei inne kampanie, z dobrze przeprowadzonym marketingiem osiągają rekordowe kwoty i hype jest na nie tak duży, że wspierający nie mogą się doczekać realizacji projektu. Pytanie brzmi - jak rozkręcić takie zainteresowanie wśród ludzi?
Jeśli przyjmiemy, że wydawcy, którym udało się z sukcesem poprowadzić kampanię odrobili lekcje na piątkę, to wydawnictwo Black Monk Games wygrało olimpiadę matematyczną i ukończyło Oxford z wyróżnieniem.
Rekord polskiego crowdfundingu
W momencie, kiedy piszę te słowa, na liczniku "Zewu" widnieje 689341 zł, co stanowi 1148% kwoty potrzebnej do zrealizowania kampanii! Co więcej, założone 60 tys. udało się osiągnąć w ciągu pierwszych 23 minut od startu kampanii. Absolutne szaleństwo! Teraz, gdy pozostały 3 dni do końca zbiórki, wszystkie cele zostały osiągnięte, a do zestawów zostanie dołączonych mnóstwo bonusów. Koniec zbiórki jest przewidziany na 23:59 w piątek 30 listopada. Rekord już jest, pytanie brzmi, na jakiej kwocie się zakończy. No i przede wszystkim, jak udało się osiągnąć taki wynik?
Zaangażowanie społeczności
By produkt będący przedmiotem kampanii osiągnął sukces, najlepiej stworzyć wokół niego społeczność i nieustannie motywować ją do działania i szerzenia dobrej nowiny - promocji projektu. Utworzenie profilu projektu na Facebooku i Instagramie to dobry początek, ale Black Monk Games na tym nie poprzestali. Utworzyli dedykowane grupy dla Badaczy Tajemnic (graczy) i Strażników Tajemnic (mistrzów gry), wokół których zgromadzili się fani, wymieniali opinie i zaczęli tworzyć społeczność. Wystartowała też interaktywna sesja RPG na Facebooku, na którą przy pomocy głosowania wpływ mogli mieć wszyscy gracze. W trakcie kampanii można było też odblokować specjalne cele społecznościowe związane z liczbą polubień profilu na FB oraz Instagramie, a tym samym poszerzyć zestaw, który otrzyma każdy wspierający.Udostępnienie podstawowych reguł gry dla każdego
Możliwość wcześniejszego zapoznania się z regułami gry pozwoliła zdecydować, czy Cthulhu to nasza bajka, czy jednak nie. Reguły zostały udostępnione za darmo na stronie wydawnictwa, dzięki czemu Zew trafił do ogromnej rzeszy ludzi.
[jeśli chcecie się dowiedzieć czym są gry RPG zapraszam do wcześniejszego artykułu - O RPG]
[starter Zew Cthulhu RPG dostępny TUTAJ]
[starter Zew Cthulhu RPG dostępny TUTAJ]
Kontakt z fanami
Kolejnym plusem była obecność przedstawicieli wydawnictwa na konwentach, gdzie na stanowiskach Zewu można było stworzyć postać i zagrać sesję z doświadczonym Mistrzem Gry oraz porozmawiać o projekcie. Na Facebooku oraz na stronie kampanii ekipa Black Monk Games ochoczo odpowiadała na pytania użytkowników, przygotowała również filmy, w których zbiorczo odpowiadała na najbardziej nurtujące kwestie.Zaangażowanie YouTuberów
Świetnym krokiem było zaangażowanie do promocji systemu Michała "Baniaka" Bańki, który prowadzi kanał o RPG na YouTube [link TUTAJ]. Michał jest doświadczonym Mistrzem Gry i w ramach promocji systemu rozegrał niezwykle udane sesje z ciekawymi ekipami - Grupą Filmową Darwin oraz ekipą składającą się z osób, które w pracy zajmują się improwizacją (Wojtek Tremiszewski, Abelard Giza, Szymon Jachimek). Michał planuje połączyć wszystkie ekipy w ramach Klubu Łowców Mitów, ma w zanadrzu też kilka innych niespodzianek...
Ekskluzywna zawartość i udział legend sceny RPG
Polskie wydanie systemu będzie wyjątkowe na skalę światową. Do podręcznika zostanie dołączonych kilka scenariuszy, których akcja dzieje się w różnych polskich miastach. Szata graficzna zostanie odświeżona - ilustratorzy przygotują nowe ilustracje, które jeszcze lepiej pozwolą wczuć się w klimat opowiadań Lovecrafta. Dodatkowo będzie można zakupić dwa zbiory "Cienie Tatr" i "Horror nad Wartą". Na potrzeby kampanii jeden ze scenariuszy stworzy nawet sam Sandy Petersen, czyli autor gry!Atrakcyjne progi bonusowe
Wraz z osiąganiem przez zbiórkę kolejnych progów finansowych, wspierający mogli odblokować dodatkową zawartość, jaka zostanie dodana do gry - drukowane mapy, muzykę stworzoną specjalnie do gry, talie kart wspomagające rozgrywkę, karty postaci z różnych epok, dodatkowe kości, scenariusze, czy różne wersje okładki podręcznika. Rozsądne ustawienie progów i przygotowanie ciekawych nagród sprawiły, że wspierający chętniej dorzucali do swojego wsparcia większe kwoty (np. dokupując koszulkę albo powiększając pakiet).
Przed wyruszeniem w drogę, należy zebrać drużynę
Biografia Lovecrafta (wyd. Zysk i S-ka) oraz dwa zbiory opowiadań wydane przez wydawnictwo Vesper. |
Wielkie brawa należą się też wydawnictwu Vesper i firmie Q-Workshop. Vesper specjalizuje się m.in. w literaturze grozy i wydał świetnie przyjęte zbiory opowiadań Lovecrafta (twórcy postaci Cthulhu) w znakomitym przekładzie Macieja Płazy. Z racji profilu wydawnictwa współpraca z Black Monk Games była naturalnym ruchem. Z kolei specjaliści z Q-Workshop zajmują się projektowaniem i produkcją kości do RPG oraz gier planszowych. Tym razem postanowili przygotować unikalny zestaw kości do Zew Cthulhu RPG, dostępny tylko w trakcie zbiórki. Obie firmy w ramach promocji kampanii dodawały wydrukowany starter z podstawowymi zasadami systemu za darmo do każdego zamówienia i aktywnie uczestniczyły w całej akcji. Oprócz reguł, krótki podręcznik zawierał też scenariusz pozwalający rozegrać swoją pierwszą sesję, nawet jeśli nigdy wcześniej nie miało się do czynienia z grami fabularnymi - świetny pomysł!
Podsumowanie
Jak widać, zaangażowanie od samego początku, ciężka praca, świetna promocja i utworzenie prężnie działającej społeczności pozwoliły osiągnąć Black Monk Games niebywały sukces. Pozostałe wydawnictwa powinny wynieść z tej akcji niezłą lekcję. Jeśli do kampanii podejdzie się z odpowiednią strategią oraz przede wszystkim z głową, to sukces murowany!
A na koniec pozostaje mi zachęcić wszystkich zainteresowanych do wsparcia projektu, nie zawiedziecie się![LINK DO ZBIÓRKI] - koniec zbiórki o 23:59 , 30 listopada 2018 r.
Komentarze
Prześlij komentarz